Translate

måndag 17 oktober 2016

Dag 99; Men var får du ditt prot-- omega-6?

Idag på morgonen så lämnade jag barnen och sedan gick jag vidare till Taste Organic (hippie-butiken som ligger på andra sidan gatan från vårt hus.) Detta för att leta efter nutritional yeast som jag redan visste inte fanns på aboutlife.
Detta är alltså jästflingor som smakar som parmesan och innehåller olika typer av B-vitaminer såsom B3 och B12. Dessa är de enda vitaminer som man inte kan få när man äter en kost utan animaliska produkter och det är därför extra viktigt att lägga till B vitaminer i matlagningen.
Någonting annat som är lite klurigt är fettsyrorna omega. Vi i vårt moderna samhälle äter på tok för mycket omega-6 fetter och därför för lite omega-3 fetter. Ideellt så ska man äta lika många omega-6 fetter som omega-3 men grejen är den att omega 6 finns i fler matprodukter...
Tex:
  • Rostad lök
  • Snabbmat, t ex pommes frites
  • Kakor, kex och bröd
  • Buljongtärningar
  • Pulversoppor
  • Många färdigrätter, till exempel potatisgratäng.
  • Remouladsås och majonnäs
  • Margarin
  • Sallader med majonnäs
  • Tortillas
  • Chips
  • Deg-halvfabrikat
  • Odlade exotiska fisksorter
  • Fiskkonserver med olja
  • All friterad mat – även fisk
  • Nötkreatur, dock inte betande
Omega 3 däremot hittar vi i:
  • fet fisk som lax, makrill, sill och sardiner (innehåller EPA och DHA)
  • vissa alger (innehåller EPA och DHA)
  • rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja
  • valnötter.
  • Chiafrön
Needless to say så äter jag jag bevisligen för lite alger och valnötter i förhållande till den större listan ovanför så jag är glad över att chiafrön finns i köket här hemma. Det är perfekt att ha på gröten, i en smoothie, på mackan, i flingorna eller var som helst.

Något annat som man bör tänka på för ens hälsas skull är att se upp med livsmedel som innehåller kolesterol. Kolesterol är en liptid som produceras av levern i din kropp och sprider sig till alla dina celler som använder den här fettmolekylen till att göra sitt cellmembran. (Alltså den där grejen som håller ihop cellen), detta är livsviktigt för kroppen men eftersom vi kan producera kolesterol själva så behöver vi inte det från en utomstående källa.
Att äta för mycket kolesterol (liptider (fetter) ) kan göra så att fettet fastnar i kapillärer, vener eller aortan. Dvs blodkärlen i allmänhet, det är detta som leder till blodproppar... MEN, att äta för lite fett gör så dina celler inte kan bygga membran vilket inte heller är positivt.

Så sammanfattning:
Ät omega-3 och lika mycket omega-6.
Låt bli kolesterolet, det fixar din kropp själv.

Okej jag kanske visst har lärt mig något av NK2.

Fiona var fortfarande hemma när jag kom tillbaka och eftersom jag trodde att nutritional yeast var australiensiskt så visade jag henne burken när jag kom hem.
"Dina föräldrar kommer inte känna igen dig när du kommer hem, hoppas de inte skyller på mig bara" sa hon skämtsamt.

Jag är allmänt intresserad av mat.
Intresserad av matens innehåll...
Och jag gillar att läsa baksidan av förpackningar...
Det jag tycker om med hela den grejen är att jag känner mig medveten.

Varje gång jag köper något så kan jag göra ett aktivt val med vad jag vill stödja i samhället. Det känns jätte bra och samtidigt blir jag jätte stressad när alla bara skrattar åt det... Jag vet att ingen menar något illa men att verkligen svårt att våga stå för något ibland när man är ensam helt enkelt.

Borta bra, don't get me wrong men det ska bli skönt att komma tillbaka till majoriteten av mina vänner där hemma nästa år. De delar inte nödvändigtvis mitt läs-på-baksidan-av-förpackningen-intresse, men de tar ändå hänsyn och visar respekt vilket är jätte skönt. Midgård har verkligen varit perfekt för mig eftersom skolan så gott som producerar feminister och veganer.

Någon som förstår helt är Lars-Edit dock! Hen och jag är i väldigt liknande situationer och det känns så bra att kunna prata med någon om allt detta. Allt detta jag har läst om lantbruket, regnskogarna, behandling av djuren, fräna recept och vilka vitaminer som hör till vilka matvaror.

Jag är jätte upprörd att de inte lär oss om detta i skolorna...
Idag får man utbilda sig själv istället och alla har naturligtvis inte det intresset. Jag undrar om ens någon kollade på videon som jag delade på FB för ett tag sedan... Det var inga konstiga bilder eller videos, bara en tjej som pratade, om ett (enligt mig) viktigt ämne.

Det är alltså den här videon, inga konstigheter - jag lovar!


Här har ni ett tal som hölls för ett tag sen! Det finns undertexter på svenska så man förstår allt.





Utöver de där tankarna så har dagen gått bra.
Något som jag har gjort på riktigt för första gången är att jag har lagat mat med min värdmamma i huset. Hon var tydligen ledig idag så vi har varit hemma båda två idag.
Jag hade ingen aning om att hon skulle vara hemma, jag frågade faktiskt vid lunchtid när hon inte hade åkt till jobbet om hon var ledig och hon ba "jupp".
Min tankegång gick då såhär:
Jahapp
Vad ska jag göra nu
Jag hade planerat att äta lunch
Jag måste ju dammsuga
Hallå hjälp

Så jag pluggade på förmiddagen och märkte att hon verkade veta att jag brukar städa på tisdagar så hon försökte nog hålla sig undan lite kändes det som. Det var snällt, så jag tog tillfället i akt och städade som vanligt. (Tvätta kan jag göra imorgon) och sedan började jag med min planerade lunch... Det tog emot kan jag ju säga. Men när hon kom ner från övervåningen så berättade jag, utan att hon frågade, att jag tänkte göra lite pannkakor till lunch. Receptet som jag följde gav mig 4 medelsmå pannkakor även fast det stod att det skulle servera två personer, annars hade jag frågat Fiona om hon ville ha samma men jag lät henne prova dom i alla fall.
Pannkakorna blev faktiskt väldigt goda, även fast de inte hade ägg i dom!
Ovanpå och emellan så hade jag mosade kikärtor blandat med rödbetsbitar och chiafrön (för att omega-3 *wink wink*)

Recept: http://cookieandkate.com/2015/simple-vegan-pancake-recipe/


Resten av dagen gick bra!
Det känns som att jag kommer in i familjen mer och mer.

Fiona stod i duschen när jag gick och hämtade barnen, sen verkade hon inte vara hemma när vi kom tillbaka, trots att dörren var öppen och så.
Det var synd eftersom jag hade tänkt be henne köpa mjöl till pizzan som Oscar ville göra ikväll. Men då får man ta saken i egna händer. Jag tog med mig barnen på affären istället!
Det var
Utmanande
Men det gick bra

Vi köpte en stor mjölpåse och spenat (för att järn *wink wink över alla mina dagliga vitaminer*) och sen gick vi hem igen.
Jag började direkt med degen och frågade om Oscar ville hjälpa, så han rörde om tills han tröttnade... Medan den jäste satte jag honom med läxor och matade + badade Hamish.
När han var ren så kom Fiona ned för trappen, hon hade tydligen somnat och bad om ursäkt!
Det var ju ingen fara, bara skönt att kunna göra sitt jobb som vanligt, bra att hon fick sova också.

Blev lite förvånad dock eftersom vi hade varit ganska stökiga och högljudda som vanligt...
Pizzan blev bra, väldigt fluffig, det gillar jag men Fiona verkar vilja ha den lite mer kompakt så den blir mer mättande. Förståeligt.
Sen diskade vi undan och nu är klockan åtta och Oscar bygger robotar (som 10 åringar brukar göra i Australien tydligen) och jag gör mig redo att sova.
G'night

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar