Translate

lördag 1 oktober 2016

Dag 83; Bungy Jump & NZ luftfuktighet

Videon från hoppet: https://youtu.be/H-Zfw7D2M1g

Jag önskar att jag kunde ladda upp bilder också... Men får göra det imorgon när jag kommer hem till Sydney istället eftersom jag behöver datorn. 

I morse så klev vi upp rätt direkt, även fast min snooze-knapp hade används i några minuter... Vi klev i alla fall upp sju och började direkt med gröten, det såg riktigt proffsigt ut med lite upphittad krydda och lite frukt på.
Under tiden vi åt så kom en äldre man upp till oss och började småprata. Han kom tydligen från Kanada men han bodde här i NZ och nu var han i stan för att gå på kalas, det lät trevligt, hoppas han hade kul idag. 

Efter frukosten så tog Lovisa och Jag oss ut i regnet på jakt efter Maritime museet där vi skulle bli upphämtade för bungy jumpen klockan nio. 
Det blev vi (även fast de kom lite sent så vi hann bli lite oroliga), och därifrån körde vi direkt mot bron och stannade under den. Auckland Harbour bridge alltså. 
Därifrån gick vi in i deras lokal och vägde och och satte på oss utrustningen. Sen så bar det iväg. 

Vi promenerade länge under bron tills vi kom upp till en trappa. Vi klättrade sen upp där och kom till en pod där vi skulle hoppa ifrån! Två killar skötte grejen och det kändes bra med dom eftersom dom förklarade noga hur vi skulle göra. 
Därefter hoppade vi ifrån bron... Haha 

Det kändes helt magiskt, allting pirrade och det gjorde inget att benen skakade när man flög i luften! Några sekunder senare dock när man blev uppfångad så kände man plötsligt hela sin kroppsvikt igen, jag dök ner och rörde vattnet aningen innan jag studsade upp igen. 
Jätte häftig upplevelse... Nu ser jag fram emot att hoppa fallskärm när jag kommer hem till Sydney igen!! 


Eftermiddagen spenderades på ön Waiheke. Den ligger en dryg halvtimme från Auckland kaj via färjan. 
Alltså nya Zeelands natur är ju något man kan njuta av i en evighet... Vi åkte över havet och därifrån möttes vi av en strand fylld med Paua shells, det är alltså speciella snäckor som är väldigt vanliga här! Jag har köpt ett halsband som är gjort av dessa snäckor, jag la upp de båda på my story på instagram för er intresserade! 
Så vi vandrade runt på ön och tog massa fina bilder idag, sen började det regna och vi fick syn på ett litet förråd ifrån ww2. Så vi gick närmare och kollade, där inne så hittade Lovisa en kille som hade sökt skydd för regnet. "Oj" sa hon och jag frågade vad det var, sen sa killen helt plötsligt "är ni svenskar?". På vårt egna språk! Jag skrattade, världen är allt bra liten... Av alla ställen man kan träffa svenskar på?? Mitt ute i skogen på en ö utanför auckland i nya Zeeland?  

Vi sa lycka till till killen utan regnjacka och fortsatte att irra runt i regnskogen på jakt efter rätt väg tillbaka till färjan. 
När vi väl hittade dit så var vi kalla och genomblöta... Som tur var så var det inte länge kvar tills färjan gick så vi behövde inte sitta länge. Sen fanns det wifi på kajen också så det gick ingen nöd på oss! Jag åt middag som jag hade packat där också så det var perfekt. 

När vi kom tillbaka så gick vi till affären för att Lollo också skulle få något att äta. 
Så vi köpte lite fika och därifrån gick vi hem och duschade. Vi var fortfarande genomblöta och kalla, våra skor var vi tvungna att duscha av också eftersom vi hade gått i en hel del leriga stigar. 

Tacksamma sitter vi nu i ett varm hostel med packade väskor och mätta magar. Tack för idag slut för idag


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar