Translate

måndag 3 oktober 2016

Dag 84; Överskott av ris...

Bara för att förklara mig själv. Jag köpte en påse ris när jag och Lovisa kom till NZ för att vara ekonomisk, så dvs har jag ätit ris under 8 måltider sen i torsdags. Jag fick även ris som vegansk måltid på flygen och faktiskt när jag kom hem till Sydney då Fiona hade lagat mat också. Inte för att låta otacksam men jag tror att det blir potatis för mig ett par kommande måltider.

I morse så tog vi lite mer sovmorgon, vi var faktiskt uppe där vid åtta om jag minns rätt. Vi steg upp och åt det sista av vår frukost. Vi hade planerat bra, frukten och mjölken tog slut i morse och eftersom vi hade havregryn kvar i paketet så gav vi bort det i ”gratis-mat-lådan” som fanns i köket.
Därefter så borstade vi tänder och packade i ordning resten av våra saker.

När vi kom ut ifrån vandrarhemmet och hade checkat ut så sken solen! Detta var väldigt otippat eftersom regnet hade smattrat på taket i morse när vi vaknade. Med bort-stoppade regnjackor så bar det iväg ut till Glassons där jag ville köpa mina snygga byxor. Jag gick in och provade ut den bästa storleken med Lovisa som smakråd och efter inköpet så gick vi till en annan butik där jag tidigare hade köpt en jeansjacka för att Lollo var sugen på att köpa en tygpåse.
Hennes tygpåse hade ett episkt quote om att vara fri, den som jag fick när jag köpte jackan hade kaktusar på sig.
Kan ni förstå hur mycket mer jag känner mig som mig själv när jag har jeansjacka och tygpåse? Dessa grejer är ju det jag har levt i de senaste två åren.

Vi hoppade sedan på flygbussen för att komma i bra tid till flyget som lyfte kl 13:20. Och gissa om vi kom i bra tid.. Vi var där redan vid elva så vi hade gott om tid att äta våra lunchlådor och kolla runt i souvenirbutikerna.

Men allt var bra. På vägen tillbaka hem så såg vi på ytterligare två filmer, Me before you och en annan film som jag inte minns namnet på... Jennifer Aniston var med i alla fall och den var bra. Lovisa om du läser detta var god kommentera namnet om du minns det.

Väl hemma så gick vi igen igenom tullen som jag hade gått in i för nästan tre månader sen nu och hux flux var det som att vi aldrig hade åkt i första hand.
Om man jämför upplevelsen att gå igenom den här flygplatsen förra gången och denna gång så var jag obeskrivligt mindre nervös nu. Idag hade jag koll på var jag var. Jag hade även ett busskort och ett simkort som var lokalt och pekade på att jag hörde hemma här.
Jag var alltså inte lika främmande som jag brukade vara.

Det är intressant hur saker ändras bara rätt upp och ner.

Lovisa och jag hade kul på bussen hem och hon följde faktiskt med mig ända hem och åkte vidare till Alambie Heights härifrån. Nu sitter vi och pratar med varandra och är förvirrade över tidsskillnaderna. Australien bytte nämligen till sommartid i lördags vilket vi missade helt. Så nu skiljer det nio timmar mellan oss och Sverige istället för åtta.

Det var riktigt kul att komma hem idag faktiskt. Jag var hemma där vid sex och då stod Hamish och välkomnade mig med öppna armar! Han blev jätte glad och ville bli buren och ville visa sin nya leksak. Han har fått tagit hem ett leksakskök från sin mormor och morfar vilket han har visat upp nu. Jätte roligt att se honom. Oscar är hos sin pappa denna vecka. 


2 kommentarer: