Translate

fredag 7 oktober 2016

Dag 88; Guldgruva & Cowboyhattar

Jag ställde väckarklockan imorse, man vill ju inte vara den där tonåringen i huset som sover till mitt på dagen. Det kan man vara i Sverige

När jag steg upp något över åtta så var naturligtvis Ros och Max redan vakna. 
Vi åt frukost tillsammans dock, Max hade redan ätit men satt med ändå och sedan blev det på med boots och  cowboyhatt för att valla fåren. Det var jätte roligt, snacka om att den här gården är allt jag har drömt om den jag var typ 13... Tja countrymusiken och hästarna saknas i och för sig, och i mitt huvud så har allt ägt rum i Tennessee i USA. Främst även Nashville om jag ska vara ärlig. (Ja detta var före Jills veranda, vilken hipster man är)

Ett tag senare åkte vi ut till en liten by utanför Mudgee, jag kan inte riktigt säga vad den hette men vackert var det. Byn hade byggts på 1800 talet och det syntes! 
Guldgruvan som låg där hade varit varför det blev en by där, gruvan är idag ett museum som öppnades i juni! Det var lite kul att se, även fast hela museet var endast lite information runt väggarna i entrén och ett ljudklipp lite längre in genom en tunnel. Jag såg en barnfamilj komma in när vi lyssnade på ljudklippet och de såg riktigt besinna ut. 
Men det var intressant på sitt sätt, en upplevelse om inte annat. 

Innan gruvan så hade vi gått runt i byn och även ätit lunch på ett lokalt patisserie, Max är verkligen jätte snäll, han bjöd på både lunch och museuminträde... Jag vill ju inte tacka så mycket så det blir irriterande men jag berättade verkligen hur tacksam jag var för allt senare på kvällen. 

Vi kom tillbaka till gården och jag ringde pappa och pratade en stund vilket var mysigt, det var ett tag sen nu. Det har varit svårt att ringa hem senaste veckan eftersom internet har varit lite sällsynt. 

På kvällen åkte vi tillbaka till the town center och gick på en konstföreläsning som hölls i av en man från England. Han pratade om tavlor och trädgårdar designade av en C Brown. Väldigt intressant föreläsning och om jag inte hade varit så hungrig så hade jag nog kunnat njuta mer. Nu var ju klockan åtta och vi hade inte ätit sen 13, jag förstår inte vad Aussifolket går på? Hemma har vi ju både för- och eftermiddagsfika. Fika är viktigt!! 

När vi var hemma igen passade jag på att ge paret en liten present från Sverige. Mormor hade skickat med mig en liten turistbok om Sverige så jag gav den till dom med en osthyvel. Tydligen så har Australien osthyvlar men det visste inte jag innan jag kom så jag har valt att dela ut osthyvlarna som jag tog med ändå. 
Det verkade uppskattat! Max gillar böcker och han har varit i Sverige så han försöker uttala alla svenska namn på städer och grejer, det är roligt tycker jag! Familjen har ju inte varit så intresserad så det är kul att ha någon att visa sånt här för och berätta. 
Klockan halv elva (!) hade vi ätit klart och eftersom jag skulle ta bussen tidigt dagen efter gick vi och lade oss direkt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar