Translate

torsdag 6 oktober 2016

Dag 87; country liv och lyx

Lantislivet  är något som jag har drömt om länge... Smutsiga stövlar, öppna flakbilar, kossor på gården, vackra vyer och listan kan fortsätta för alltid 

Vi gick upp tidigt, hela släkten idag, och när ungarna hade fått mat så åkte jag och Max iväg mot gården. 
Vi stannade i Blue Mountains för att jag skulle få se the three sisters (delar av sandstensberget där uppe som har formats naturligt och ser tydligen ut som tre systrar..) bilder finns på snapchat eftersom jag inte kan ladda upp bilder på bloggen via mobilen. 

Resan tog nästan fyra timmar men det var bara trevligt, vi småpratade under nästan hela vägen och när samtalsämnena rann ut så satt vi tysta utan obekvämligheter tills något nytt kom upp. 
På vägen stannade vi ytterligare en gång så jag fick se världens bredaste canyon som tydligen finns i Blue Mountains i Australien, världens djupaste går däremot att hitta i USA. 

Jag tog många fina bilder, ska dela med mig av dom när jag kommer hem igen. Det kanske blir på lördag eller söndag tror jag. 

Vi körde länge genom Australiens natur, breda vägar, smala vägar och vi passerade överköra kängurus mm. Detta är tydligen ganska vanligt då många kängurus lockas fram till vägarna av gräset som växer längst asfalten. Fruktansvärda syner men de tycker ju att det är lika vanligt att se som fåglar... (Vilket också är hemskt men eftersom kängurus är mycket större drar de till sig mer uppmärksamhet) 

När vi kom fram till gården blev jag helt mållös... Dessa människor har ett specialdesignat hus med flera flera kilometer av land som sträcker sig längre än ögat kan nå... 

Mitt rum är stort, 3-4 meter i tak, fönster som sträcker sig längst hela yttre väggen och en hel dubbelsäng
Alltså jag är mållös 
Det känns som att jag bor i ett slott 

Fionas föräldrar är verkligen jätte trevliga och jag tror verkligen att de tycker att jag också är schysst även fast de inte riktigt förstår hela vegetarian-grejen. Så det säkra kortet är därför att inte prata om det alls! Dessa människor har ju kött-kor/får och det tänker jag inte ens prata om eftersom jag har klappat dessa idag. 

Men det är en upplevelse att vara här, det var en upplevelse att få åka med Max hit! Helt fantastiskt
Vi åt lunch när vi kom fram, baked beans on toast. En rätt som min mamma åt dagligen då hon var på språkresa i England när hon var yngre. Denna delikatessrätt är något som inte är allt för vanligt i Sverige och ju mer jag äter detta desto mer förstår jag varför.. Alltså det funkar ju att äta men kanske inte resten av livet om man säger så 

Efter lunchen så fick jag en rundtur av gården. Jag fick se kossorna, fåren, marken och kängurus!! För första gången! De var jätte fina! Alla djuren håller sig på avstånd dock så det är lite svårt att få fina bilder... 
När vi var ute så fastade trucken i leran och vi var tvungna att hämta traktorn för att dra loss den. 
En annan sak som man kan göra här på gården är att stå på flaket av bilen medan någon annan kör, detta är inte lagligt i Sverige vad jag vet men nu är vi ju inte där och i Australien så var det jätte roligt..! Det guppade ordentligt men så länge man höll i sig så stod man stadigt! 

Jag följde med Ros och handlade idag också, det var kul att se "stan" och lite butiker och så. Stan är alltså ingen stad direkt men det finns ganska många hus, en skola, några pubbar och annat smått och gott! 
Jag frågade Ros om jag kunde få göra lite kanelbullar åt dom och det tyckte hon nog var lite roligt så vi köpte lite kanel och smör när vi ändå var i affären. 

På kvällen så fick jag ett glas Pino-någonting som deras grannar tydligen hade gjort. Så klart har alla gårdar här även en del av marken som är till för att odla vindruvor också så de kan göra lite eget vin... Vinet var fräscht, lite blaskigt skulle jag beskriva det faktiskt men smaken i sig var det inget fel på. Det var inte lika gott som Alsace-vinet som jag och Johan drack i Frankrike förra sommaren men ändå, kändes väldigt fancy. Det serverades tillsammans med brieost, salta kex och guacamole. 
Detta fikades samtidigt som Max kollade på nyheterna, åh vad jag saknar nyheter. Min pappa ser alltid på nyheterna på kvällen och att min värdfamilj aldrig ser på TV eller nyheter har tagit ett tag att vänja sig vid. 
Jag saknar pappas kl 18 på SVT rutin, trots att det brukar bli mitt i maten. 

Till middag blev det risotto och till efterrätt åt vi persikobitar från persikor som har odlats på gården. Max ville verkligen bjuda på glass också så då var det lika bra att acceptera erbjudandet även fast jag försökte tacka nej... 
Ros är smart, hon frågade mig om jag tackade nej eftersom det innehöll mjölk. Jag sa att det var delvis därför men jag vill inte riktigt diskutera detta pga tydliga skilda åsikter så jag bytte samtalsämne... 
Hon berättade även att det var många australiensiska ungdomar som gick igenom faser att bli vegetarianer och sedan slutade efter ett tag, jag berättade att min mamma brukade tro samma sak. 

På kvällen så satt vi alla i varsin soffa (I kid you not) och såg på tv i vardagsrummet! Ros stickade medans och jag kände mig väldigt hemma på någon sätt. 
Nu har jag duschat och använt världens mjukaste handduk och nu ska jag gå och lägga mig i en giganstisk säng alldeles själv 

Man kan ha det värre... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar