Translate

söndag 16 oktober 2016

Dag 97; "En" timma barnvakt

I morse vaknade jag sent, väldigt sent.
Det var först klockan 10 som jag steg upp och hejade på resten av familjen. Ros satt i vardagsrummet så hon blev först med att fråga när jag kom hem och vad jag hade gjort. Helt vanliga frågor enligt mig men inte något som Fiona skulle fråga. Jag tror att hon inte vill att jag ska känna att hon inkräktar.

Jag skulle sitta barnvakt idag i alla fall, så jag väntade på att familjen skulle åka iväg klockan kvart över två. De åkte vid tjugo i två istället och något som jag inte hade fattat var att jag skulle med dom! Ibland känns det som att mina engelska kunskaper inte är på topp eftersom jag aldrig helt verkar fatta värdfamiljens dagsplaner.
Aja när Oscar frågade mig om jag ville sitta bak med honom i bilen så insåg jag att jag tydligen skulle med ut på äventyr och sprang in i mitt rum, hämtade plånbok, en sommarklänning och solkräm. (Jag hade fortfarande mina pyjamasbyxor på mig vid det här laget men det verkade ingen fatta eftersom de är leggings och det funkar ju tekniskt sätt som vanliga byxor också.

Iväg så flög vi i alla fall, mot ett "fångarna på fortet"-ställe för att fira Fionas föräldrars födelsedagar så här i efterskott. Därifrån så tog jag Hamish medan de andra gick in för att spela/leka/vadmannugör.
Eh ja. På gatan satte jag på mig klänningen, fixade håret och tog på mig solkräm... Det behövdes med tanke på att det var 30 grader även idag och strålande sol, precis som mannen som sålde katrinplommonen till mig och Lovisa igår så är ju jag inte en person som blir brun av solen, jag blir till en (aningen storvuxen och genetiskt illa lagd) kräfta.
Behöver jag ens berätta att jag inte hade ätit lunch? När de andra åt så frågade Fiona om hon skulle ta fram bröd till mig också men jag sa att jag gärna åt lite senare eftersom jag åt frukost så sent. Jag trodde ju vid det här laget att jag skulle kunna äta när de for... Men icket! Istället så letade jag upp ett matställe i Newtown, vilket inte var särskilt svårt, och åt där istället. Det blev thaimat, stekta nudlar med grönsaker och tofu. Det var jätte gott. Lite klurigt att äta med ett barn i famnen men det funkade.
Något lite lustigt var att när jag kom in i restaurangen så satt det två kvinnor där i entrén.
"Oh wow, look he's so tan!" Utbrast dom när jag kom in.
Jag tänkte bara "men nej har jag glömt sätta på honom solkräm??"
Några sekunder senare så insåg jag att de menade att det var ganska stora skillnader mellan min och Hamishs hudfärg...
Jag sa att jag var nannyn och det förklarade en del tyckte dom.
Grejen är den dock att Fiona är precis lika ljus som jag trots att hon är brunett och jag tyckte faktiskt att det var en väldigt konstig sak att säga till någon. Jag undrar om hon också har fått den kommentaren.

När jag hade ätit så gick vi vidare in i parken som låg i närheten, Park of Sydney tror jag den hette? Den var väldigt stor så det känns vettigt att det skulle kunna varit stadsparken. Jag gick på toa där i alla fall, jag hade inte hunnit göra det heller innan vi åkte.

Fiona hade först sagt att det skulle ta en timma, för dom tog det en timma och fyrtio minuter... De kom ut klockan 3:40 och då tänkte jag "perfekt, jag ska träffa Lovisa och sandra klockan fyra så då hinner jag ju hem".

Fast nej

Nu var det fika-time.
Vi gick in till ett Café som hette funky monkey som Oscar hade valt ut, morföräldrarna köpte varsin iskaffe, jag och Fiona tog varsin juice och Oscar fick en milkshake. De andra beställde kakor också men jag som hade ätit en stund innan var inte så sugen, så jag och Max nöjde oss med drickan.

Sen sa vi hejdå till Max och Ros som tydligen skulle åka tillbaka till Mudgee, och först då så drog vi oss hem igen.
Vi var hemma vid fem...
Kan vi diskutera att sitta i baksätet med barnen också? Det får mig att känna mig som en femåring när jag ber Oscar sluta slå mig i ansiktet med en sugproppsgrej och Fiona säger att han måste sluta.
Det är precis som att vara tonåringen som har tröttnat på sin lillebror och mamma måste säga åt honom.
Åååååh vad less jag vaaaaaar

Jag ville på riktigt bara komma hem så jag kunde åka iväg till Lovisa och Sandra...
Till familjens försvar så visste ju inte dom att jag hade planer sen, men det var ju onödigt att stressa deras familjeaktiviteter.

Kvart över fem så hade jag bytt om och gick iväg till busshållplatsen eftersom bussen till Manly skulle gå tjugo över. Det roliga med Sydneys lokaltrafik är att bussar ibland försvinner. Om bussen blir för sen så går den helt enkelt inte. Så nej min buss kom naturligtvis inte. Därför var jag inte framme i Manly förrän tio över sex...
Då skulle jag ju hitta tjejerna också så jag gick mot stranden medan jag väntade på att Lollo skulle svara på mitt SMS.
"Vi står nästan längst fram i kön till färjan" skrev hon.

Jahapp

"Du får skynda dig om du ska med"

Jahaaapp

Då springer vi till färjan

Sen går jag förbi alla människor som köar

Riktig douchebag-move av mig men nu var jag trött på riktigt och brydde mig inte riktigt alls om någon annans åsikter om något. Jag var redan tre timmar försenad här. Planen var ju att jag skulle sitta barnvakt i en timma!! Och familjen skulle åka klockan kvart över ett. Gissa när jag trodde att jag skulle vara redo att åka till Lovisa?? KVART ÖVER TVÅ

Det var planen

Det hände inte

Ah men i alla fall. Jag ser dom långt fram i kön så jag går dit och sen tar vi färjan till centrum. Där hittar vi en matmarknad i Hyde park så vi äter där. Jag provade dumplings för första gången i mitt liv, det var väl okej men jag känner inte att jag måste äta det igen.
När Lovisa skulle köpa pommes i ett stånd så bad hon mig att hålla i hennes kycklinggrillspett medan hon beställde. Så när hon gick iväg och beställde så kommer det fram en tjej till mig som frågar var jag hade köpt det och om det var gott. Jag svarade att det var köpt där borta *pekar* men jag hade ingen aning om det var gott...
"Jag är vegetarian, jag ska fråga min kompis"
Heh det var faktiskt ganska roligt
Lovisa sa att det var bra och tjejen gick iväg och köpte ett vad jag förstår.

Vid nio drog vi oss sakta hemåt, innan dess stannade vi förbi Woolies och sedan tog vi oss hem allihopa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar