Translate

söndag 30 oktober 2016

Dag 111; Vegomarknad & IKEA #2




Lovisa har det säkert jätte bra i Cairns (Barriärrevet) just nu och jag är jätte glad för hennes skull samtidigt som jag är avundsjuk att jag inte också är där med min familj!
Dock så kan jag verkligen inte klaga på den här dagen, det har varit helt fantastiskt.

Framförallt så är jag så glad över faktumet att det har varit en jätte bra mat-dag för mig idag. Blodsockernivån har varit jämn och fin över hela dagen och det känns verkligen som att man har ätit rätt mängd av rätt mat. Det har jag inte känt sen jag typ kom till Australien.

Jag åt en snabb men bra frukost bestående av ett glas vatten, 2 kiwis och havregrynsgröt med kanel, chiafrön, soyamjölk och torkade tranbär.
Därefter så sprang jag så gott som ut genom dörren till bussen för att möta Hilda i Town Hall kl 9:30.

Vi mötte därefter upp Sandra på ett par tågstationer därifrån och sedan åkte vi till Ikea! (Eller innan dess så stannade vi på Bonds Outlet som ligger på vägen dit, jag köpte ett linne och ett par mysbyxor... Jag tog inte med mig mysbyxor till Australien faktiskt, jag har saknat det. Jag är inte som David som kan mysa i jeans, det funkar liksom inte... Det ska vara mys-material.)

Vissa av husen vi gick förbi i Tempe-området hade läskiga halloween dekorationer. (Vi snackar alltså liksäckar i trädgården och spindelnät över häckarna och grejer).
Ikea hade inte halloweenpyntat dock, de hade julpyntat!! Pepparkakor, lussebullar, glögg och julmust fanns att köpa i butiken, snacka om att man fick julkänsla.
Efter att vi hade fikat så åkte vi vidare till Sydney Technology park för att gå på en vegofestival!
Det var meningen att vi skulle möta upp Jocke & Karl-Oscar ifrån kören också men de låg tydligen hemma med huvudvärk från gårdagen... Kim (han som hade bjudit mig dit i första hand) hade också blivit upptagen, så vi blev ett tjejgäng istället! Det var lika trevligt det, Anna (som också går i kören) kom och mötte upp oss med ännu en tjej från Borlänge som hette Lovisa. Hildas värdkusin dök också upp och hängde med oss till matfestivalen.

Vi följde google maps dit och betalade 5 dollar inträde, sen så gick vi runt bland alla stånd. Vi signerade massa djurens rätt-papper för att inte äta hajar eller döda hundar och liknande. Det har varit en väldigt lärorik dag. Jag fick även en broschyr av en en kvinna där som handlade om varför man inte ska dricka mjölk... Jag berättade för henne att jag hade sett trailern till Cowspiracy och Forks over Knives så jag var mycket väl medveten (Cowspiracy handlar bara om miljön och inga läskiga djurvideos, trailern är här), då verkade hon glatt överraskad. Det känns som att festivaler som dessa är positivt för många, inte bara organisationer som vill att folk donerar pengar utan också för privatpersoner som vill träffa likasinnade människor.
Hilda är en likasinnad människa för min del, jag märker verkligen vilken skillnad det gör att kunna prata med någon i närheten om sånt här.
Till lunch blev det en jätte god tofuburgare. Jag är fortfarande förvirrad över de australiensiska burgarna eftersom de ska vara rödbetor på allihopa, men tror att jag gillar det...

Efter vegofestivalen så sa vi hejdå till lite folk och i slutändan blev det bara jag, Anna och Hilda kvar.
Vi åkte tillbaka till Ikea faktiskt... Hilda ska ju byta familj så hon ville ta med lite svenskt fika till dom när hon flyttar nästa vecka.
Vi stannade på ikea någon timma och pratade, sedan åt vi middag.
Jag åt kikärtsbiffar med grönsaker och hummus... Det var så gott!! Tänk att Ikea har veganska alternativ...

Sen drog vi oss hemåt och jag och Hilda tog samma buss vilket var jätte trevligt. Den stannade vid Woolis för min del så jag gick in och köpte bananer innan jag gick hem.

Fiona och barnen var inte hemma än så jag åt lite gröt och en banan till kvällsfika och sedan duschade jag och gick och la mig. Därefter ringde jag mamma och pappa och sedan David, som vanligt.
Jag hörde familjen komma hem vid nio men jag gick inte upp och hälsade eftersom jag hade lagt mig... Det var kanske lite tråkigt av mig men jag var trött ärligt talat efter det långa dagen.

Trots tröttheten kunde jag inte sova. Då blir man bra less på sig själv efter att ha legat och vänd på sig i tre timmar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar