Translate

tisdag 1 november 2016

Dag 113; Var Staffan en stalledräng eller hur varr det?

Jag var uppe klockan sju idag som vanligt...
Tog ur diskmaskinen, gjorde pojkarnas frukost, packade Oscars lunch och gjorde min egen frukost.
Klockan halv åtta så satte jag mig ner och åt utan att resten av familjen hade stigit upp.

Tjugo i åtta så kom Fiona ner med Hamish, hon förklarade att de hade tagit lite sovmorgon. Helt förståeligt tyckte jag med tanke på att Hamish brukar vakna när vid halv fem ibland utan att somna om. Såklart man vill ta vara på gångerna som han faktiskt sover lite extra.

Oscar kom ner strax därefter och åt han med.

Sen åkte Fiona till jobb och jag och Oscar gick till dagis m lillen. Där så sa jag hej då till Oscar som fick gå resten av vägen till skolan själv idag. (Det är egentligen meningen att han ska gå själv men jag brukar hänga på för skojs skull.) Men just idag ville jag komma hem och städa så fort som möjligt, jag ville även hinna prata med hemma lite innan folket går och lägger sig.
Man får passa sig lite nu med den nya tiden hemma. Nu här ju Sverige har gått över till vintertid så skiljer det 10 timmar istället för 9. Detta gör att jag gärna vill hinna hem och vara lite social innan alla går och lägger sig. Det är lite tokigt, jag ska sluta med det. Det håller liksom inte, man kan inte vara på två ställen samtidigt även fast man skulle vilja.

Men ja, dagen gick... Jag städade, tränade och åt en väldigt blandad pastarätt till lunch.

Sen hämtade jag Oscar kl 15:15 och vi gick hem för att hinna ikapp med en trumpetlektion som jag hade glömt bort tidigare.
Då under lektionen så berättade han för mig att han har uppspel om två veckor och måste ha preppat två stycken att spela upp.
Jag på insidan tappar hakan och blir jätte stressad att han inte har sagt något tidigare och undrar hur detta ska gå med tanke på att han aldrig ens övar.. Jag på utsidan dock frågar lugnt vad han vill spela.
Han säger "jag vet inte".

Happ

Är det mitt jobb eller?

Han vill inte spela Hedwig's Theme som vi har jobbat på den senaste månaden... Jag bad honom leta i böckerna som han har efter något bra och när han hade hittat ett kort stycke så övade vi det istället... Det gick ju också bra, men hade jag haft uppspel så hade jag inte gått till väga på det sättet.

Vi hämtade Hamish vid halv fem och då satte Oscar igång med läxorna och jag och Hamish lekte en stund.
Sen skulle lillen äta men ville inte äta, så han fick yoghurt med banan istället för pasta. (Yoghurten brukar vara efterrätt varje dag så jag tror att han ibland bara inte äter maten så han ska få den snabbare).
När han hade ätit skulle han badas. Innan jag stoppade honom i badet så tog jag en snabb dusch själv. Jag hade inte haft tid att göra det innan så jag passade på innan kyrkan på kvällen.

När vi var rena och torra och den yngre av oss hade fått en ren blöja och pyjamas på sig så stoppade jag in en kycklingpaj i ugnen till Oscar. Den blev klar en halvtimma senare och jag serverade den med morötter och en glad gubbe på gjord på grillsås, det tyckte han var lite roligt.

Fiona blev sen hem, hon kom först kl 18:45 vilket var lite jobbigt med tanke på att jag skulle vara i kyrkan kl 19...
När hon kom hem så såg jag hur trött hon var och berättade att Oscar hade ätit och Hamish är klar för läggdags och det tyckte hon nog var jätte skönt. Det kanske inte är helt fel att ha en au pair ibland trots allt?

Hon sa tack och jag gick/sprang iväg till bussen. Jag tog M20 som går till Museum station och klev av där. Jag tror att jag blev en kvart sen men jag hann ändå med uppsjungningen i kören vilket var bra!
Det var super roligt, jag älskar verkligen lucialåtar och stämmorna är jätte fina! Många stämmor känner jag igen från Midgård men vissa är helt nya.
Vi har även fått vilka tider och datum som vi ska uppträda på, det är många luciatåg faktiskt!!
Bland annat på Ikea och HM. Vi ska även livestreamas från en nobelmiddag här borta. Helt otroligt.

Det visade sig att en tjej i kören som också är au pair (och som även heter Lovisa) bor i Cammeray (där Oscar går i skolan). Jag hade ingen aning! Nu har jag ju en kompis här borta igen sen Diane stack. Det är faktiskt jätte kul att ha någon i närheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar