Translate

tisdag 1 november 2016

Dag 114; Flygbiljetter bokade!!!!

Idag hade jag tänkt göra jätte mycket... Det blev inte.

När jag kom hem från dagis idag så pratade jag med David en stund innan han somnade. Sen såg jag på skype att Sara var online så jag ringde upp henne.
Det var jätte trevligt! Vi har inte pratat alls sen jag kom hit. Hon satt och läste, hon går tydligen Litteraturvetenskap just nu på Umeå universitet. Jätte kul, hon verkar verkligen trivas.
Någonting annat som kom på tal är att vi pratade om mat och hon berättade att hon har slutat dricka mjölk... Hon hade sett videos om hur mjölkindustrin fungerar på Youtube och hade kommit fram till samma slutsats som mig. Dags att sluta bidra!
Helt otroligt att vi aldrig hade pratat om detta innan, men hon har alltså sett Gary's tal the best speach you will ever hear och sen börjat tagit reda på mer fakta om vitaminer och vegansk kost. Det känns jätte roligt! Tänk att gamla högstadiekompisar kan göra precis samma resa fast på olika delar av jordklotet.


På förmiddagen idag så tänkte jag gå ut och springa men jag har kommit fram till att jag inte borde göra det längre... Jag får verkligen jätte ont i knäna av det, det har varit så här de senaste 2/3 åren nu.
David säger att jag borde hitta ett nytt träningssätt och det är då lättare sagt än gjort. Men han har ju helt rätt..
Jag provade att dansa igår och det var kul men det kändes inte lika effektivt som att gå ut och springa. Dock så var det mycket skonsammare för kroppen så jag ska nog prova lite olika stilar och se om jag gillar den ena bättre än den andra.

Gunhild Nyström hörde av sig till mig idag (det är alltså min pappas kompis mamma (och ja, såklart man har kontakt med sina föräldrars arbetskompisars föräldrar duh (iallafall när de är så trevliga som dessa))). Hon ringde och sa att de befinner sig i Perth men åker sedan vidare till Melbourne. Henke, som pappas kompis heter, har en syster som har bosatt sig i fem mil utanför Melbourne tillsammans med en australiensare. Den här familjen är alltså anledningen till varför jag vill åka dit, det hade varit supertrevligt att se dom igen.
Så idag har jag faktiskt bokat flygbiljett till Melbourne. Jag åker den 18 November kl 20:25 via Tigerair. Jag är jättetaggad! (<--Kolla, ingen särskrivning där inte!)

Jag fick en liten hjärtattack när jag gick in på min mail och såg fyra olika meddelanden som var märkta med "BOKNINGSBEKRÄFTELSE". Jag trodde först att jag hade råkat boka flera olika resor men det visade sig vara pappa som hade bokat ett väldigt speciellt flyg åt mig.
Han och mamma har gett mig en hemresa...
Jag har lite blandade känslor över detta vilket är bra, övervägande av detta är positiva känslor eftersom jag känner att i februari så kommer det vara dags för mig att åka hem och ta tag i livet.
Jag är jätte glad att jag har fått tillbringa en ganska lång tid här borta i Sydney dock. Det är jätte kul att upptäcka nya saker och jag älskar verkligen att resa. Men i februari så kommer jag att få komma hem och det gör den här resan ännu bättre.
Det blir en helt annan känsla när man vet att man inte stannar för alltid. Ända fram tills nu så har jag ju inte haft ett slutdatum utan kunde åka hem endast när och om jag ville.

På egen hand har jag fått komma fram till att borta bra men hemma bäst.

***
Nu har hela dagen gått, jag har bara letat flyg hela dagen. Jag hann äta något också vilket var bra men nu slutar ju Oscar skolan om en timma. Jag tror att jag ska ta mig ut på en promenad så jag kan känna att jag har gjort något idag.

Oscar har ju kricket idag också så det kommer inte bli mycket hemmatid...

** Update

Det blev inte mycket hemmatid. Oscar bytte om, åt en godis (eftersom mellis är underskattat enligt australiensarna) och sedan gick vi iväg till parken. Som vanligt hade jag packat lillens middag i väskan men han åt inte idag... Han åt inte igår heller... Istället börjar han gråta när jag försökte mata honom. Då försökte jag berätta för honom att anledningen till att man äter är att kroppen ska få näring och ska orka leka och röra på sig. Behöver jag berätta att detta inte funkade på en ettåring som inte har börjat prata än?

Aja
Christina höll mig sällskap som vanligt och hon hade tagit med sig två böcker till Hamish som hennes barn hade vuxit ifrån vilket han tyckte var roligt!

När Fiona sen kom så gick jag hem eftersom jag skulle prata med pappa om alla flygbiljetter som köpts den senaste tiden. Det var skönt att få prata med dom och kolla läget, tyvärr är de båda förkylda... Antar att det kom med snön som kom idag...
Hoppas de mår bättre snart.

När jag kom hem så loggade jag in på Finnair och kollade min bokning till Umeå, jag kollade sittplatsen, var jag ska mellanlanda (Helsingfors faktiskt) och ändrade maten till non-dairy vegetarian... Det fanns en stor lista med vad man kunde beställa, glutenfri, diabetiker, asiatisk vegetarian etc. Men man kunde ju bara välja en. Jag tycker synd om den glutenfria asiatiska vegetarianen som är diabetiker alltså.

Fiona och jag har haft en trevlig kväll. Vi har suttit och småpratat över middagen som bestod av pasta och pesto. Jag åt även lite hemmagjord äppelpaj till efterrätt.
Det var trevligt.



3 kommentarer:

  1. Hej, Har ett tips på träningnsom inte är löpning och som du kan göra överallt - appen FMTK (försvarsmaktens träningsklubb)! Du kan välja mellan kondition, styrka eller rörlighet och believe me, vissa är inte att leka med. Väldigt smart upplagt med uppvärmning, övningar osv. Om du tycker det låter intressant så heter jag OdaKajsasdotter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj men tack för tipset Oda! Har en kompis här borta som använder den, får ta och göra det också! Tack tack och kram på dig!!!

      Radera