Translate

torsdag 3 november 2016

Dag 115; "Ursäkta har du sett mitt barn?"

Åh den här dagen.
Jag är så less och trött och frustrerad. Jag har sån lust att ringa min mamma och bara klaga, men hon jobbar så det låter vi bli...

Så här ligger det till. Jag lämnade Hamish på dagis i morse och sen gick Oscar och jag vidare till skolan. Sen kollar jag på honom i hans uniform och säger "Oscar, lämnade du hatten i barnvagnen på dagis?". Han säger ja och vi springer tillbaka för att hämta hatten innan skolan börjar... Tydligen så får man konsekvenser om inte hela uniformen är på när man går i skolan, det inkluderar hatten.

Sen kom jag hem och tränade. Sen började jag med middagen så jag skulle få lite ledig tid på eftermiddagen.. Lasagnen tog som vanligt typ tre timmar att göra så min lediga tid började en timma innan jag var tvungen att göra mig i ordning för att hämta Oscar igen...
Jag låg i sängen och vilade en stund, sen skrev Hilda och berättade om sin dag. Hon har det också segt just nu eftersom hon ska byta familj nästa vecka, jag tror att hon verkligen är redo att lämna sin nuvarande familj.
När Oscar var hämtad klockan halv fyra så gick vi hem och hade trumpetlektion. 15 minuter in i lektionen så slår han huvudet i bordet och säger att han är trött. Sen börjar han gråta. Jag frågar vad som är fel och han säger att det är privat. Jahapp.
Han sa inget mer utan sprang upp på sitt rum och la sig i sängen, jag lägger mig bredvid honom och försöker trösta honom på det sättet som jag är van att min mamma brukar trösta mig... Även fast jag verkligen inte hade tid för det idag...

Eftersom Oscar var så upprörd så blir ju jag också upprörd men det kan man ju inte visa för en tioåring... När klockan var fem så kom vi ut ur huset. Han hade löst det med att ta med sin nalle från sängen och ta med honom till dagiset...
Jag var jätte stressad vid det här laget eftersom Hamish ska egentligen hämtas klockan fyra och äta klockan fem. Så blev det inte......
När vi hade hämtat lillen så åkte Oscar i förväg på sin sparkcykel som han hade åkt på till dagiset. Han åkte runt hörnet vid vägen och jag följde efter. Dock så var han borta när jag kom runt hörnet. Jag kollade framåt.
Jag kollade bakåt.
Jag kollade över vägen.

Då insåg jag att nu har någon hunnit kidnappa honom i en bil medan jag tittade bort i fem sekunder.
En man gick förbi på gatan i den riktningen som vi bor så jag stannade honom och frågade om han hade sett en pojke med sparkcykel.
"Jadå han gömmer sig därborta" sa mannen.

Ni. Förstår. Inte. Hur. Less. Jag. Är. Nu.
Jag går efter Oscar och förklarar vänligt men bestämt att han aldrig någonsin får göra så där mot mig igen så länge jag lever. Han var okej med det och insåg att jag hade blivit jätterädd, så han sa förlåt och jag fick en kram...

När vi kom hem så skulle jag mata Hamish men han skulle då inte äta idag heller så det blev inte.
Han fick sin yoghurt och en bit macka istället för lasagne och sen la jag honom i badet. Han var inte i länge innan han skrek och tyckte att han var ren.
Så jag tog upp honom och satte på honom en pyjamas och precis när han var påklädd och håret var borstat så kom Fiona hem.
Jag slängde iväg ett tack till guden som jag inte tror på och lämnade över, den nu väldigt glada, bebisen till sin mamma.
Oscar satt och gjorde sina läxor vid det här laget...
Sen hängde vi alla i köket tills Hamish gick och la sig.

Vid sju så började vi äta middag, Fiona blev besviken men inte överraskad att Oscar inte hade ätit middag än. Han äter inte mycket alls, han är aldrig hungrig heller... Jag hade blivit väldigt orolig om jag var hon.
Det är galet stelt vid middagsbordet ibland, särskilt när det är vett & etikett lektion för Oscar. När Fiona går igenom hur man ska äta, sitta och bete sig vid bordet så känner jag mig också som en 10åring som inte ens kan dricka utan att svälja fel.
Mitt misstag ikväll var att jag, utan att tänka, tog en tugga av maten ifrån kniven istället för gaffeln och detta märkte Oscar och skrek till och pekade.
Jag sa "va?" och Fiona blev upprörd eftersom man inte får peka ut folk sådär.
Sen blev det en diskussion om varför hon får peka ut honom men han får inte peka ut mig.
Anledningen till detta är att jag är vuxen.

Jahapp -

Nu på kvällen skulle Fiona ut för drinkar med föräldrar från skolan. Inget föräldramöte i aussi inte. Här tar man drinkar istället.
Så jag nattade Oscar och nu sitter jag här och äter hummus.

Det är nog vanligt att gå ut för drinkar här, en kille från kyrkan föreslog att vi skulle göra det också i helgen. Känns inte som detta är något man brukar föreslå allt för ofta där hemma...

Jag borde gå och lägga mig.

Fy vilken dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar