Translate

torsdag 29 september 2016

Dag 81; HOBBITON

Alltså herre Gud 

Vi hittade hostelet YMC backpackers vid elva igår, vi checkade in och sen gick vi till vårt rum. Där var det fullt av våningssängar varav de flesta var upptagna som det såg ut, dock så var det bara två personer som faktiskt var i sina sängar, resten var paxade med väskor. Det var väldigt varmt på rummet och det luktade svett så vi öppnade fönstret, det blev genast mycket bättre av den svala luften ute. Tror det var runt 15°.  

Men vi tog en dusch i alla fall och sen kröp vi till kojs. Jag tycker att detta är ett bra hostel med tanke på priset, vi betalde typ 100 NZD för fyra nätter. 


På morgonen idag så gick vi upp klockan sex och tog på oss kläder och betalade för rummet, vi kunde inge göra det igår nämligen eftersom kortläsaren inte fungerade. 
Sen så sprang vi ut på jakt efter ett affär där vi kunde köpa frukost och lite snacks till bussresan, det tog ett tag men tack vare att ha frågat om vägen tre gånger så hittade vi till Countdown (Sydneys Woolworth (Sveriges Ica)). Här köpte jag en påse morötter, en klase bananer, vatten och frukostkex. Ah och en baguette såklart. 
Efter att ha handlat så kollade vi på kartan som vi hade fått på Hostelet och fortsatte till Hobston st där vi skulle hitta turen till Matamata. 
Det lyckades vi med och nu sitter vi faktiskt på bussen på väg till inspelningsplatsen av Sagan Om Ringen filmerna och även grottor. 
Det är en bra buss och trevligt folk, det är kul när man reser och verkligen inser att man får det man har betalat för. Den här turen var lite dyrare (299 dollar) och för det får vi en guidad tur här på bussen hela vägen. Vi har redan lärt oss några nya ord och vi har även fått se Russel Crows gamla skola. 

Ja juste min vattenflaska var kolsyrad också förresten. Ni fattar varför jag säger det va? Jo precis, jag öppnade den och vatten sprutade ÖVERALLT. 
Ah ma gad 
Men tjosan hejsan det gick bra, den snälla tjejen som sitter bredvid mig hade servetter och nu är vi kompisar. Hon kommer från Japan och har varit i Sydney i ett år på working Holiday.


** update** 

Vilken dag... 
Alltså vi måste bara diskutera det Nya Zeeländska landskapet.... Kullar och berg överallt, och allt är täckt av grönska. Så många dalar fulla med kossor och får överallt!! Jag har inte ens varit här i ett dygn men jag trivs faktiskt tusen gånger bättre här än i Sydney... Jag är väl ingen stadsmänniska riktigt, även fast jag försöker ibland. 
Dagens drömyrke är fårherde i NZ. 

Hobiton var helt magiskt. Eller rättelse, lunchbuffén var helt magisk. Filmsetet var precis som man hade tänkt det! Fast lite mer folk! 
Jag är jätte glad att vi åkte dit, det var riktigt häftigt att se. 
Sen såg vi strutsar på vägen till grottorna i Waitomo. 
Grotturen var heeeelt oroligt, jag hade faktiskt inga förväntningar alls (vilket är Lovisas tips när det gäller äventyr, det motverkar besvikelse) så jag blev positivt överraskad! 
Att se the glowworm caves var jätte mäktigt, tyvärr fick man inte ta några bilder där inne men de finns på Google för intresserade. 
I grottorna så bodde lysmaskar, båtturen där i mörkret blev alltså magisk eftersom grottaket såg ut som en otrolig stjärnhimmel. 

Nu sitter vi på bussen på vägen tillbaka till Auckland. 
Åh tror jag ska stanna i det här landet... Synd att besöksvisumet bara är i tre månader.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar