Translate

lördag 24 september 2016

Dag 75; Personliga attacker, förlåt

Idag så har jag pluggat i det som känns som hela dagen trots att det "bara" var fyra och en halv timma. 
Jag har insett att jag måste göra inlämningsuppgifterna till NKn innan jag åker iväg till Nya Zeeland och då blev det lite stressigt. 
Jag har planer med Lovisa imorgon men jag känner just nu att jag verkligen inte hinner åka iväg till outletbutikerna i stan eftersom jag verkligen måste få detta gjort. 
Jag är inte ledig på måndag heller nästa vecka eftersom jag har bytt med Fiona så jag är ledig på fredagen istället, det var ju som ett måste eftersom vi är i Nya Zeeland då. 

Innan jag satte mig och pluggade så skickade jag iväg ett brev till Sverige och stannade på Aboutlife (en wholefoods livsmedelsbutik och kafé) för att köpa en smoothie och en påse bananchips, tyckte det var trevligt med snacks om man liks skulle plugga. Väl där så började jag prata med en man som höll i ett provsmakar-stånd, han gav mig en hel del olika samplers av kommande produkter, det är "strössel" som man ska ha på sallader. T.ex solrosfrön och grejer, jag fick fyra olika sampels varav en av dom var kokos-bacon. 
Det lät lite läskigt eftersom jag verkligen inte tycker om bacon, det spelar ingen roll om det var veganskt eller inte. Så jag visade Fiona senare på kvällen och hon fick provsmaka först. Hon sa att det verkligen inte smakade som bacon och hon hade helt rätt, det smakade som kokos med olika örter, det var jätte gott. 

På kvällen så åt vi en frittata och sen blev det läggdags. (Ja så sent äter vi). 

På natten kunde jag inte sova så jag ringde David, något som har legat och gnagt i bakhuvudet är hur många videos jag har sett om hur dåligt djur behandlas i kött- och mjölkindustrin. Men jag har som inte haft någon att prata om det med eftersom det är ett ganska känsligt ämne för många. Så fort man påpekar det så drar sig människor undan och känner sig utpekade eftersom de stödjer dessa industrier trots att de inte stödjer behandlingen av djuren. 

Jag är inte den typen av människa som vill konfrontera någon annan eller peka ut någon för den delen, men jag vill ändå prata om all den nya informationen som jag har fått den senaste tiden. Jag är verkligen den typen av person som måste tänka högt. Men det här är ett så pass känsligt ämne så oavsett på vilket sätt du tar upp det på så är risken stor att människan som du pratar med blir förolämpad. 


Jag rekommenderar verkligen alla som ser detta att söka på youtube efter "Best speech you will ever hear" som hålls av en man som heter Gary Yourofsky. Att ta en liten tid av sin dag kan verkligen göra så man kan ändra en hel livssyn. 
Detta skriver jag inte för att förolämpa någon eller säga "ändra det här med dig själv, du gör fel". Jag vill bara berätta om det jag själv inte visste för en månad sen eftersom den här typen av information är viktig och jag önskar att jag hade vetat detta helst för 19 år sedan.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar