Translate

torsdag 18 augusti 2016

Dag 37; Au Pair rutiner & min personliga utveckling

Mina dagar ser ut så här:

Upp klockan sju
Plocka ur diskmaskinen
Göra i ordning Hamish (ettåringens) frukost
Göra i ordning Oscars (tioåringens) lunchlåda
Medan jag packar hans lunch brukar min värdmamma komma in i köken med Hamish och hon gör då i ordning sin egen och Oscars frukost.
Sen äter vi gröt allihopa och borstar tänderna. Efter det åker Fiona till jobbet och jag tar pojkarna till dagiset och sen går jag till Cammaray där Oscar går i skolan. Lite mer än tre km fram och tillbaka så det är en bra morgonpromenad.
Nu är klockan nio och jag är ledig.
Under den här tiden på tisdagar så tvättar, skurar och dammsuger jag hemma men övrigt under veckan så fyller jag tiden med egna aktiviteter.
Det brukar bli många promenader och gärna lite styrketräning efter det, eller så hittar jag på något med Diane som bor i närheten vilket också är trevligt! Jag hinner ta mig in till stan också om jag skulle vilja men hittills är detta inte något jag har känt behov av. Jag försöker få in en aktivitet per dag för att känna att jag har gjort något roligt och för att sen ha något att skriva om.

Klockan kvart över tre slutar Oscar skolan och då brukar jag vara där för att hämta honom.
Beroende på hur min dag har sett ut så hämtar jag antingen Hamish innan och tar med honom till Cammeray men annars så plockar jag och Oscar upp honom på vägen hem istället.
Väl hemma så är det eftermiddagsfika, nu mera vill Oscar endast ha en kanelbulle när han kommer hem så det brukar han få, hand lillebror brukar få en bit frukt.
Det är skönt att man kan ge honom lite äpple nu när han faktiskt har några tänder!
Efter det sätter jag igång med middagen medan Oscar sätter igång med veckans läxor.
Klockan 17 så äter Hamish och efter det så är det dags för ett bad. Jag tror att det är meningen att Oscar ska äta efter det men hittills så vill han äta senare, han säger aningen att han inte är hungrig eller att han vill vänta på sin mamma.
Jag tror att jag ska försöka ändra på det eftersom Fiona inte riktigt räknar med att det ska vara så. Fiona brukar komma hem och stoppa lillen i säng efter att jag har badat honom, då brukar Oscar få äta sen och när han är klar så lagar hon mat till oss.
När vi har ätit så är klockan åtta och Oscar ska då ha duschat och vara redo för sängen.
Jag brukar "gå och lägga mig" när han går och lägger sig, detta är då Fiona brukar sitta uppe och ta en kopp te.
Jag går inte och lägger mig klockan åtta men det är en bra ursäkt att få stänga in sig på sitt rum och få lite tid över att ringa och kolla läget hemma och även få lite egentid.
Sen ställer man väckarklockan och gör samma sak dagen efter.

Vardagen är inte det mest händelserika som jag någonsin varit med om hittills men allt blir ju det du gör det till. Att vara au pair är ett bra sätt att upptäcka en ny stad och det är även perfekt för dom som känner för att fly landet en stund. En känsla som har gott fram och tillbaka till mig sen jag var 14.

Men att vara Au Pair är absolut inte ett jobb som passar alla. Att flytta ihop med en främmande familj i ett annat land, eller för min del i en annan kontinent, är inte det lättaste. Allt ifrån att veta om det är okej att man har sin tvål i duschen istället för necessären till att försöka känna sig behövd även när man inte har något att göra är situationer som lätt kan bli obekvämt.
Jag har varit här i över fem veckor och jag känner mig fortfarande illa till mods när jag inte har några direkta arbetsuppgifter att ta tag i. Det kanske är att möta dessa situationer som gör att man kommer känna sig tryggare i sig själv efter ett tag? De vuxna människor som jag har pratat med om att jag ska bo i Australien har alla sagt "Åh vilken lycka för din personliga utveckling. Du kommer verkligen hitta dig själv som person".
Inte för att vara trotsig men ärligt talat så vet jag redan vem jag är som person. Jag har haft en bra uppväxt och jag är trygg i mig själv som människa. Självklart så är tonåren inte de bästa åren i någons liv och vilse det blir man väl. Men det som jag tror att de här människorna menar att säga är "Åh vilken lycka, du kommer säkert möta situationer som du blir jätte obekväm i och sen vänja dig vid dom och efter det kunna hantera den sortens situationer bättre och på det sättet bli mer bekväm i dig själv".
                  
                                                ***


Idag har jag haft en bra dag.
Jag gjorde spagetti bolognese till familjen så maten var klar när Fiona kom hem och då hade även Oscar ätit, vilket var dagens mål. Fiona kommenterade att hon aldrig skulle komma på tanken att lägga ärtor i såsen dock vilket jag hade gjort... Jag sa att min faster i Italien alltid gjorde det och hon blev jätte förvånad! Hon åt det i alla fall och det verkade uppskattat. Vi pratade mer om resor vid middagen, ett samtalsämne som jag är väldigt bekväm med.
Det är svårt att komma på något att prata om ibland men idag känns det som att det har gått bra.

Man har verkligen bra och dåliga dagar i det här sammanhanget och jag känner att jag har haft tur med tanke på att jag har haft några bra dagar nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar