Translate

måndag 26 december 2016

Dag 166; Juldagen

Vilket firande! 
Det har varit fullt med folk hos oss idag, Fionas kompis Mary och hennes man bland annat. Sen har det varit fastrar och kusiner och tjosan. 

Oscar sov ju hos sin pappa inatt så vi öppnade julklapparna när han hade kommit tillbaka vid lunchtid. 
Det var riktigt kul, Fiona hade gett mig flera presenter från henne och pojkarna. En keps med aussie-flaggan, en kängurunyckelring, en boomerang, ett australiensiskt pennfodral och en olja som luktar som de australiensiska träden. Riktiga souvenirbutiks-gåvor! 
Av mormor och morfar så fick jag två fina näsdukar och en vegetarisk kokbok. 
Den roligaste presenten kom från David i Sverige, han hade skickat efter en jättemysig parfym och en handkräm från Australien. Det var jätteroligt eftersom han skriver julrim på sina klappar också. Då blir det lite extra roligt! 

Vi har suttit ute och ätit jullunch idag. Det är som grejen här borta, lunchen. 
Så vi hade trevligt och lekte med smällkarameller som innehöll papperskronor att ha som partyhattar  och små skämt att dra vid borden. 

Vi satt i trädgården i 30° grader, solen sken och det var en annorlunda men trevlig jul. 
Efterrätten var en christmas pudding som Fionas gammelmormor hade gett henne receptet till. 

** 
Fionas yngre kusin Alex var väldigt trevlig att prata med, jag har lagt till henne på Facebook. Hon och hennes mamma sa att jag vag varmt välkommen att hälsa på dom i whale beach någon dag framöver. 
Det hade jag gärna gjort om jag hunnit, det är många planer nu i mellandagarna. 

** 

Julbordet idag bestod av skinka, potatisröra och två olika sallader. Mary hade varit jättegullig och gjort salladerna helt veganska då hon var vegetarian själv sen 20 år tillbaks. 
Julpuddingen var inte vegetarisk dock tyvärr men Fiona ville verkligen att jag skulle smaka på den ändå så det gjorde jag faktisk. Mest för att det verkade betyda så mycket för henne, men oj vad obekväm jag kände mig efter det. 

**

På kvällen så åt jag en macka innan jag tackade familjen för en trevlig jul och gick och la mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar