Translate

torsdag 22 december 2016

Dag 164; Mitt veganska julbord

Mycket på G nu. Fionas föräldrar kommer imorgon tror jag och då ska de sätta igång med att tillaga kalkonen som ska stå på matbordet i övermorgon.
Imorgon dock så blir det julfirande i svenska kyrkan för min del, idag har jag gjort veganska allternativ till alla klassiska svenska rätter, plus en efterrätt på det!
Jag såg i veganer i Sverige-gruppen på Facebook att det var poppis att göra gravad morot istället för lax för att det ser lika dant ut och går finfint att ha på tunnbrödet. Så det fixade jag ihop och ska äta det med kokt potatis, rödbetssallad gjord på kokosgrädde och när Hamish vaknar ska vi till Woolis och köpa köttfriabullar! Nu när man får laga mat blir det lite mer julstämning faktiskt.
På förmiddagen rörde jag även ihop en fantastisk god brownie! Recept finns här http://allrecipes.com/recipe/68436/vegan-brownies/
Dom blev riktigt kladdiga och bra, min brorsa hade älskat dom.

**

På morgonen idag så blev Fiona sen till jobbet eftersom hon och Hamish somnade om. Vi har allihopa varit uppe mycket under natten, de för att lillen inte kunde sova och jag för att det har varit två st stora kackerlackor på mitt rum under natten.
Usch vad hemskt det var.

Hemskare för Lovisa dock, hon blev utelåst igår kväll... Tur att hennes värdmamma kunde öppna dörren åt henne så hon slapp sova på altanen.

**

Efter att ha lämnat Oscars trumpet på service idag så har jag och Hamish haft en mysig dag med bakandet och sen vid halv sju kom Fiona hem.
Hon hade ätit en stor lunch så jag lagade middag åt mig själv medan hon satt och sydde klart ett täcke  som ska med till Singapore som en julklapp till Xavier. Hennes syster Kates son.

Jag har pratat med Moa idag vid femtiden och även med min mamma idag när jag åt middag.

Så här nu på kvällen har även två brev kommit till mig i brevlådan och även ett stort paket...
Det var helt oförväntat, jag är helt paff. Plötsligt känner man sig så där löjligt glad och förväntansfull som man oftast brukar innan jul...
Fiona ville inte avslöja att paketet var mitt egentligen men när jag sa att mamma och pappa hade blivit lite oroliga över att deras julklapp inte hade kommit så sa hon att det var ett paket till mig som kommit.
Det är lite roligt att hon är lite lurig, det känns som att vi bara kommer bättre och bättre överens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar