Translate

torsdag 5 januari 2017

Dag 177; Snorkling i det stora barriärrevet

Vilken dag! 
Först upp på morgonen vid kvart i sju för att äta lite gröt och sen gå bort till färjeterminalen. När jag väl hittat dit så fick jag köa för att hämta boardingkortet och få information om de två andra turerna som jag ska på imorgon och dagen efter. 

När jag väl hittat båten Explorer så placerade en man från besättningen mig med en familj på fem personer. (Man satt nämligen 6 personer vid ett och samma bord så det gick som bra ihop.) 
Sen sa han åt mig att lämna min väska där och gå upp för att prova simfötter och få snorklingutrustning. 

När jag hade fixat det så gick jag tillbaka och satte mig. "Är du svensk" frågade kvinnan som satt mitt emot mig. 
Då blev jag allt bra glad. Jag hade hamnat med en familj som inte var allt för olik min egen hemma i Sverige. 
Mamma Jane och pappa Lars i ungefär samma ålder som mina föräldrar och deras tre barn Maximilian, Jaquine och Caroline. Igen så är jag osäker på stavningen på mina nya bekantas namn men så kan det vara. 
De var jättegulliga hela familjen och de gjorde hela upplevelsen otrolig. 

Att snorkla vid barriärrevet... 
Hur ska jag ens förklara? 

Lars hyrde en undervattenskamera som jag fick ta några bilder med också! Han lovade att maila dom till mig sen när de kom hem. Det var verkligen så snällt, då fick man lite fina bilder. Min telefon-påse funkade inte riktigt som den skulle idag, jag tror att trycket gör så telefonen inte riktigt trivs. 
Max bjöd mig faktiskt på en båttur under vatten idag, man fick sitta och titta ut genom fönstren på alla fiskar och på revet utanför. Vi såg clownfiskar bland annat. Eller Nemo som guiden beskrev dom som. 

Under dagen var vi på två platser. Norman reef & Hastings reef. 
Det var magiskt, jag är så glad att jag fick vara med om detta. 

På kvällen så träffade jag Lars och Max igen faktiskt då Max hade skrivit till mig och frågat om jag ville hitta på något, jag tänkte varför inte så vi sågs efter middagen och promenerade genom Cairns. Hans förslag var att sätta sig i en bar och ta ett glas vin och det kan man ju göra, men det var trevligare att sitta vid esplanaden tyckte jag, trots regnet. Det blir så svårt att hålla i en konversation när det är musik och människor som skriker i bakgrunden. 

Det började regna ganska rejält vid tio-snåret så då begav vi oss hem igen. 

** 
När jag kom tillbaka till hostelet insåg jag att tjejen från Kanada hade flyttat ut. In hade Ester och Karolin flyttat, än vet jag inte var de kommer från men skulle gissa på Nederländerna eller Tyskland. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar