Translate

torsdag 16 februari 2017

Dag 217; Singapore & Helsingfors

Det gick bra att landa i Singapore. Jag önskade lycka till till min nyfunne japanske vän som satt bredvid mig på planet och vandrade av mot en informationsdisk. 
Väl vid gate D44 så bytte jag simkort i telefonen (till mitt svenska, tack till mitt örhänge som kunde få upp simkortslåset) och anslöt mig till internet. Därefter så ringde jag pappa och sen David en snabbis. Han hade landat i Finland redan och verkade trivas på hostelet. 
Det kändes jätteskönt att ha internet en stund... Jösses. 

Innan jag ringde så gick jag igenom en minisäkerhetskontroll som de hade innan gaten, speciell flygplats det där. Men ren trots heltäckningsmattan och fräscha toaletter. 
Jag dömmer flygplatserna hur bra toaletter de har... Vettig sak att gå efter? Det tycker jag.

Väl ombord på Helsingfors-flyget så insåg jag att planet var på G trots att det bara var halvfullt. 
Jätteskönt!! 
Jag sitter vid gången och det sitter en mamma med en liten bebis vid fönstret. Men mittenplatsen är tom. De kommer från Finland. 
Det är en duktig bebis, hon har inte varit så högljud alls under resan. (Nog för att det är fem timmar kvar för tillfället men ändå, so far so good.) 

Hittills har jag faktiskt lyckats sova en stund, det känns jättebra, klockan var ju trots allt tre på natten sydneytid när vi lyfte från Singapore. 
Nu är den tio i tio (på morgonen) så det förklarar varför jag känner mig fult vaken. 
Det är ju inte jättebra med tanke på att klockan är tio i ett i Helsinki. På natten då då. 
Tidsskillnader är förvirrande... 

Finnair erbjuder många bra filmer i alla fall! Harry Potter, Batman, den nya Ice Age filmen som jag inte visste hade kommit ut! Den var bra faktiskt. 
Utöver det så såg jag också Tarzan filmen med Alexander Skarsgård. Den var inte alls lika bra som jag trodde att den skulle vara. 
Inferno finns också i sortimentet men David och jag hade tänk se den sen så jag avvaktar nog med den. 

**
Förstå att det tog åtta timmar till Singapore och nu tolv timmar till bara till Helsinki. Det här är ju typ jobbigt

**
Jag blev först ut från flygplatsen i Helsingfors. Jag sprang förbi alla. 
Klockan var 6:10 när jag hade kommit förbi passkontrollen och bagagebandet. 
Jag kom ut till ingången och letade efter David, jag såg honom inte direkt... Det tog nästan 20 sekunder och det var dom längsta 20 sekunderna någonsin. Att flyga 20 timmar gick fortare. 

Men han stod där och gömde sig lite och efter en lång kram så gick vi till hans hostel. 
Vi chillade en stund och jag duschade, när klockan blev en rimlig tid så började vi leta bussar till stan. 

Det slutade med att vi tog en AirPort shuttlebus. 

Väl i stan gick vi till botaniska trädgården och gick runt en stund, sen gick vi till en musikbutik och David fick spela lite innan vi gick in på ett burgarställe och köpte lunch. 
Medan David väntade på maten så sprang jag in på Hard Rock café och köpte ett till hurricane glas. 

Vi åt på bussen tillbaka till flyget och gick igenom säkerhetskontrollen tillsammans. 
Jag sov en stund när vi väntade på boardningen och sen steg vi på det lilla propellerplanet tillsammans för att komma tillbaka till Umeå.  

**
På flygplatsen så sprang jag in genom dörren direkt till min mamma, det var en spännande känsla... Sen såg jag mormor och sist pappa. 

Vi plockade upp väskorna och åkte hem tillsammans och åt tacos. Det var rätten som jag hade saknat mest... 

Sen blev det kväll och sängdags... Den enda som saknades var Johan men han fick jag träffa dagen efter istället. 

** 
Saker känns annorlunda hemma. Köksbänkarna känns lägre och lysknappen i badrummet är på fel sida av dörren... Men mitt rum är detsamma och min familj med. 

Det känns bra att vara hemma... Annorlunda och ovant... Men bra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar