Translate

torsdag 9 mars 2017

Ett sista avslutande inlägg...


Oj har det snart gått en månad sen jag skrev sist?

Från att ha skrivit varje dag till att inte ens berätta att jag kom hem ordentligt. Det är illa.

Tiden har gått fort här hemma... Hittills så har jag kommit tillbaka in i vardagen väldigt fort.
Som sagt så var det en del saker som var annorlunda. Gamla macken Frendo var riven och där skulle det byggas bostäder tydligen. Inte så förvånande med tanke på bostadsbristen här i Umeå men ändå.

Högertrafiken var jobbig att anpassa sig till igen men jag kan härmed bekräfta att jag kan säkert gå över övergångsställen.

Första veckan var hektisk här hemma kändes det som.
Jag kände mig pressad att genast träffa alla mina vänner, hitta jobb och äta allt det jag saknat där borta. Potatisbullar och våfflor var först på listan.
Faktumet att Australien gjorde mig vegan har hittills inte varit något problem alls. Mina föräldrar köpte sojamjölk och chiafrön till mig innan jag kom hem vilket var otroligt uppskattat.

Att komma hem till ens egna kök... Hur ska jag ens beskriva det?
I början kändes det konstigt. Från att gå iväg från självständigheten till att "bli någons barn" igen. Jag fick dåligt samvete av att ta saker från mina föräldrar igen, till exempel shampoo och så. Men efter ett par veckor började rutinerna komma tillbaka.

Ah

Jag hade tänkt sammanfatta min resa nu. Men hur ska det gå till?
Jag har haft en sådan fantastisk resa och  jag har lärt mig så mycket... Men allt har jag ju berättat om under tiden, så om du är nyfiken ta dig tid och läs lite! Eller kolla på lite roliga bilder.

Att vara Au Pair har kanske inte varit det mest spännande jobb men jag har haft en mysig familj och jag har inte blivit illa behandlad alls, vilket jag tyvärr inte kan säga om alla mina au-pair-vänner.

Får jag rekommendera något till blivande au pairer så är det absolut:
  • SKRIV PÅ ETT KONTRAKT, vill du ha ett exempel på ett så mejla mig gärna så får du läsa mitt. 
  • Ta hänsyn till din familj, du är en anställd vuxen nu så bevisa det. 
  • Det är normalt att inte veta hur något fungerar i familjen, nyckeln är kommunikation.
     
Sen jag kom hem har jag börjat spela i orkester... Jag fick även vara med och inviga Umefolk så om någon frågar mig om jag saknar Australien så kan jag le och säga ja fast nej.
Jag är där jag ska vara, i en hög av veganska musiker med tillgång till min stora garderob och familjemedlemmar. Oj vad jag har saknat min mormor...

Detta är precis innan jag åkte
Och det här är alltså just när jag landat




Det är lite jobbigt att inse att allt var så likt sig... Kvarteret, butikerna, stan och mina vänner.
När det gäller kompisarna så hade jag naturligtvis kvar de jag hade åkt ifrån, de var samma personer men istället för att plugga så jobbade de flesta, resten gick på universitetet och ett par hade flyttat hemifrån.
Det var intressant att ta del av allas liv igen.

Jag har just landat och det är skönt att vara hemma igen.

Men jag är inte den som är hemma för länge är jag rädd.

Jag sitter redan och kollar på utlandsstudier... Heh

Borta bra men hemma bäst säger folk ju. Och jag håller med! Men jag inser det bara när jag reser. Det kommer kanske lugna sig med tiden, men tills dess så får världen hålla i sig. Snart är jag och Lovisa på g igen.

**
Tack för att ni följde med mig på min resa.
Jag tyckte faktiskt om att blogga och jag tror att jag ska hålla i det lite grann i alla fall.

Även fast den här resedagboken är avslutad så hoppas jag att ni vill följa med på nästa äventyr här.
http://nouw.com/hannalinneasofias
Puss & Kram

Hanna Linnea

1 kommentar:

  1. Oj vad vi väntat på uppdatering här...! Men välkommen hem och sådär ! Snart är vi ute i världen igen hoppas jag <3

    SvaraRadera