Translate

tisdag 26 juli 2016

Skillnader mellan Sverige och Australien (ett ständigt föränderligt inlägg)

Okej om du drömmer om att komma till Australien kanske på semester eller kanske till och med för att bo här ett tag så finns det några skillnader som du bör vara intresserad av!

Än så länge har jag bara varit här i två veckor så jag antar att den här listan bara kommer att bli längre och längre, men än så länge är detta det som jag har reagerat på.

Låt oss börja med det uppenbara.
  1. Det är en annan tidszon.
    Jag vet att det här kanske är lite väl uppenbart men jag hade inte tänkt att halva dagen skulle ha gått för mig innan jag skulle kunna kontakta mina vänner där hemma. Sydney ligger 8 timmar i framtiden jämfört med Sverige och det är något man måste ställa sig in på.
  2. Australiensiska dollar.
    Valutan här i Australien är australiensiska dollar, just nu så ligger 1 AUD på 6,7 SEK.
    Det är väldigt lätt att betala med kort i det här landet, du behöver inte ens använda din kod när du har ett australiensisk bankkort. Allt du behöver göra är att blippa kortet mot kortläsaren på mataffärerna faktiskt. Detta gör att stöldrisken är ännu större, vem som helst skulle kunna åka och handla med ditt kort utan att behöva din pin.
    Att ta ut pengar kostar olika beroende på vilken bank du har. Jag som använde Swedbank innan jag skaffade ett australiensiskt konto betalade 25 kr per uttag (!).
     
  3. Landet är gigantiskt.Om man kollar på Sveriges karta så är det ganska lätt att utmärka 100 mil. Till en början tyckte jag att detta var jätte svårt när jag kollade på en australiensisk karta. Till exempel så är det 90 mil mellan Melbourne och Sydney, även fast avståndet inte alls ser ut som så.

  4. Det tar 24 h att komma hit.
    Jag underskattade verkligen placeringen av landet. Det ligger bokstavligt talat på andra sidan jorden.
    Man kan inte bara ta en långhelg och åka hem en stund, resan i sig (en väg) tar oftast mer än 24 timmar. Även om du bara byter flyg en gång.

  5. Årstiderna.
    Det känns lite lustigt att ha lämnat Sverige under sommaren för att komma till vintern här i Sydney. Eftersom landet ligger på "fel sida av jordklotet" så blir det så att när det är sommar i Sverige så är det vinter här, och tvärtom.
    För att förtydliga så ser de australiensiska året ut såhär:
    (I gradantalet jämförde jag Sydney)

    Sommar: Omkring 30-40 grader Celsius
    December
    Januari
    Februari
    Höst: Omkring 15-25 grader.
    Mars
    April
    Maj
    Vinter: Omkring 5-20 grader, blåsigt. Riktigt blåsigt.
    Juni
    Juli
    Augusti
    Vår: Omkring 13-30 grader beroende på.
    September
    Oktober
    November
  6. Det engelska språket. Nu kan inte jag tala för alla men mina engelskalärare under skolåren pratade inte australiensisk engelska. Det var för det mesta brittisk eller amerikansk- engelska som gällde. Fraser/ord som jag reagerat på hittills är:

    Pumped - Överlycklig
    Lollies - Godis
    Good on ya! - Vad duktig du är
    It's gone walkabout - Det är borttappat
    The greens - Parken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar