Translate

tisdag 26 juli 2016

Dag 15; Förkylningar

Dagen började som vanligt med att jag steg upp och plockade ur diskmaskinen och gjorde i ordning Hamishs frukost. När Fiona kom ner så sa hon att Oscar skulle försöka gå till skolan idag igen, så jag packade hans lunch och han åkte med Fiona till skolan medan jag och Hamish gick till dagis.

När jag kom hem igen så lagade jag lite bönbiffar och la dom i frysen. Sen tog jag in tvätten från klädlinan, vilket jag önskar att jag hade gjort igår eftersom det blev ganska kallt att sova när min enda varma pyjamas hängde ute på tork. Det funkade eftersom jag tog fram en extra filt dock men det är helt galet hur kallt det är i här hemma på vintern. Här i Australien så har man inget uppvärmningssystem för husen eftersom det inte behövs under majoriteten av året.
Under vintertiden kör man lager på lager...




Vid halv elva så träffade jag två andra au pairer som båda två bodde i närheten! Den ena hade varit här i fyra månader, hon kom från Skottland och den andra som var italienare, hade varit här i över ett år, hon hade åkt hem och pluggat ett tag och nu kommit tillbaka till sin gamla familj över sommaren.

Tänka sig vilka möjligheter det finns i framtiden för oss  som älskar att resa. Dessa kontakter är ju guld. Båda tjejerna var riktigt trevliga och jag lär se båda igen! Den skotska tjejen ska faktiskt med till träffen jag ska till på lördag också och eftersom vi bor så nära varandra ska jag faktiskt fråga om vi ska åka dit tillsammans!
Hon berättade att Sverige var hennes favoritland och hon skulle jätte gärna resa runt genom hela landet och se vad som finns där. Jag sa att jag jätte gärna möter upp henne i norr och visar henne runt om hon kommer! Därefter sa hon detsamma om jag dyker upp i Skottland. Det känns jätte roligt eftersom Skottland verkligen är en del av UK som jag verkligen vill besöka och aldrig har sett tidigare. Det skulle vara perfekt att åka dit med en guide.

Efter att vi hade promenerat runt genom skogen i den norra delen av Sydney så ringde Fiona och berättade att skolan precis hade ringt och sagt att Oscar är sjuk igen och behövde hämtning. Så jag förklarade läget för tjejerna och de följde mig till tågstationen. Därifrån tog jag tåget till North Sydney station och hoppade sen på bussen till Oscars skola.
Det tog cirkus 25 minuter för mig att ta mig dit och när jag kom fram så satt Oscar snällt och väntade. Han tyckte att det hade tagit långt tid för mig att ta mig dit...
Han verkade verkligen inte sjuk alls för den delen, han hoppar runt och pratar om Pokémon precis som alltid, vilket får mig att känna att det var ganska onödigt för mig att skynda mig iväg när jag faktiskt hade väldigt trevligt.
Det här är också en kanske konstig del av jobbet. Jag är faktiskt ledig mellan kl 9-15, men man kan ju samtidigt inte säga nej om Fiona ber mig hämta honom. Ja eller jo, kan kan man ju alltid, särskilt om man är upptagen. Men det känns fel eftersom jag är anställt av henne för att ta hand om barnen, det förändras ju inte för att jag inte råkade vara hemma just då. Hon var hemma 10 minuter efter jag och Oscar kom hem dock så jag jobbar egentligen inte just nu. Eller?

Det är en fine line mellan arbetslivet och det personliga livet när man jobbar som au pair. Att skilja på det är nog något man lär sig under tidens gång.





1 kommentar:

  1. Första gången jag tagit mig in på din resedagbok och nu har jag suttit här och läst igenom varenda inlägg. Låter som att du har det ganska bra ändå och jag börjar faktiskt bli lite avundsjuk! ;) Skönt att läsa om dina dagar också, du känns lite närmare då <3 Hoppas du har det bra och trivs mer och mer varje dag! Ser fram emot att läsa vidare om dina dagar på andra sidan jorden /A

    SvaraRadera